Doświadczeni kontrybutorzy microstock pewnie doskonale zdają sobie sprawę co wysyłać do banków zdjęć, a czego nie. Początkującym doradzę na czym powinni się skupić. Być może prościej będzie zacząć od tego czego nie wysyłać do banków zdjęć ? Tak więc dla przykładu iStockphoto posiada listę najmniej potrzebnych zdjęć. Oto kilka przykładów:
- Twój pies lub kot
- Kwiaty
- Flagi
- Stopy !
- Gadżety komputerowe
- Rozmyte widma
- Ściany
- Ogień
- Oczy
- Symbole
- Zachody słońca i chmury
- Lasy
- Skrzydła samolotu
- Twoje cienie
- Tła
Zauważyłeś coś znajomego w swoich pracach ? Pieski, kwiatuszki czy tła są już nadreprezentowane w bankach zdjęć i mało odkrywcze. Daruj sobie ich tworzenie, chyba, że nie masz kompletnie innych pomysłów.
O.K. To co w takim razie wysyłać ?!
Najprościej zobaczyć co się sprzedaje najczęściej, co jest najbardziej popularne. Każdy bank zdjęć posiada odpowiednie filtry, które umożliwiają odpowiednie posortowanie wyników szukania, niektóre posiadają nawet specjalne zestawienia. Jeśli jakiś temat zdjęć sprzedaje się dobrze to znaczy, że jest na niego popyt, czyli w taki temat powinieneś zainwestować czas. Od tych stron możesz zacząć poszukiwania tematu :
- iStockphoto udostępnia listę poszukiwanych zdjęć oraz najbardziej popularne zdjęcia
- Shutterstock posiada listę Top50 najczęściej ściąganych zdjęć oraz listę Top100 najpopularniejszych słów kluczowych
- Fotolia ułatwia zadanie tworząc strony TopSales
- LuckyOliver mówi jakie zdjęcia są potrzebne oraz jakich zdjęć nie potrzebują (na dole tej strony)
- BigStockPhoto posiada wyszukiwarkę sortującą po popularności zdjęć
Konkurs – czyli wołanie – tego szukamy najbardziej !
Kieruj się konkursami. Wiele agencji microstock od czasu do czasu uruchamia konkursy (zobacz kto wygrał ostatni konkurs Dreamstime). Zapoznaj się z tematem i uznaj go jako wskazówkę do pola Twoich działań, agencje kierując się doborem tematu konkursu pragną w ten sposób poszerzyć swoje zasoby o konkretny typ zdjęć. Jeśli banki zdjęć chcą więcej zdjęć danego typu to tylko dlatego, że temat sprzedaje się wyśmienicie, a oni pragną zaoferować kupującym więcej zdjęć danego typu.
Podsumujmy …
Wysyłanie „niepotrzebnych” zdjęć poza zanudzaniem oceniających, generuje koszty bankom zdjęć, a przede wszystkim nie jest najlepszą inwestycją Twojego cennego czasu. Zarobisz więcej gdy wyślesz naprawdę dobrze wykonane zdjęcie, oryginalnego miejsca lub obiektu.
Lepsza jakość oraz interesująca scena niekiedy mogą mieć wpływ na tempo i kolejność ocen reviewerów. Oceniający chcą oglądać pociągające zdjęcia zupełnie tak jak kupujący …
Wiele agencji microstock twierdzi, że najlepsze zdjęcie to zdjęcie zaplanowane. Także, zrób badanie rynku, znajdź ciekawy temat lub wyspecjalizuj się w danym typie fotografii i planuj … staraj się zawsze wyobrazić jak robione przez Ciebie zdjęcie będzie wyglądać (być może nawet po obróbce cyfrowej).
I pamiętaj! Nie ilość, ale jakość się liczy.