Osiem sekretów Yuri Arcursa

Na Crestock znalazłem ciekawy artykuł, w którym to Yuri Arcurs stawia tezę, że nie trzeba być profesjonalnym fotografem, aby wykonywać profesjonalne zdjęcia. Dla poparcia tej tezy przedstawia swoje osiem sekretów, które mogą pomóc nam w fotografii stockowej. Przypominam, że Yuri jest prawdopodobnie najbardziej znanym oraz generującym największe obroty fotografem w branży microstock.

Postaram się przełożyć te osiem sekretów z angielskiego na nasz polski język. Mam nadzieję, że nie minę się z przesłaniem artykułu :-)

1. Naucz się patrzeć / spoglądaj na zdjęcia przez pryzmat warstw

Oznacza to mniej więcej tyle, że fotografując skupiamy się na jednym obiekcie, a elementy przed nim i za nim mogą być postrzegane jako swego rodzaju warstwy :

  • pierwszy plan
  • centralny punkt planu
  • tło

To co zazwyczaj czyni zdjęcie interesującym, to zależności między tymi warstwami.

Robiąc zdjęcia komercyjne, myślenie warstwowe może być użyteczne jako narzędzie do uzupełnienia/wypełnienia zdjęcia.

Oto przykładowe zdjęcie. W założeniu zdjęcie ma przedstawiać koncert, jednak nie jest to prawdziwy koncert, to tylko 23 statystów robiących za tłum … dzięki odpowiednio dobranej perspektywie pierwszego planu i tła wygląda jak prawdziwy koncert.

disco1167.jpg

2. Efekt ikony

Czy Twoje zdjęcie zachowa swój efekt, gdy będzie oglądane jako miniatura lub przez ułamek sekundy ? Czy w tej sytuacji dalej jesteś w stanie rozszyfrować, co dzieje się na takim zdjęciu ?

Najlepsze komercyjne zdjęcia posiadają charakterystyczne oświetlenie i odpowiednio dobrane kolory, po to by stworzyć kontrast pomiędzy elementami obrazu.

W dzisiejszym konsumpcyjnym świecie sprawdzają się zdjęcia, z których jasno i czytelnie wynika ich główne przesłanie. W fotografii stockowej istotą sprawy jest efekt ikony, pozwala on wyróżniać się Twoim zdjęciom. Zbyt duża ilość pomieszanych ze sobą elementów kompozycji powoduje rozproszenie uwagi oglądającego, co powoduje zamazywanie się efektu ikony.

Staraj się starannie dobierać elementy pierwszego planu jak i tła. Oto przykładowa praca. Usunięcie kilku elementów tła i dobranie odpowiedniego balansu bieli uwidacznia efekt ikony.

icon.jpg

3. Używaj stereotypów do umacniania przesłania zdjęcia

Czytając następne linie tego posta, staraj się robić dokładnie to o czym piszę, w przeciwnym razie nie zrozumiesz.

Pomyśl o jakimś ręcznym narzędziu. Wyobraź je sobie. Teraz wybierz jakiś kolor. Zamknij oczy i wyobraź sobie ten kolor.

Jeśli należysz do 95% populacji zwykłych ludzi to pomyślałeś o młotku i kolorze czerwonym. Wszystko przez to, że stereotypowymi pojęciami dla narzędzia ręcznego oraz koloru są właśnie młotek i kolor czerwony.

Myśl podobnie – stereotypami – aby podkreślać efekt ikony.

Ludzie najczęściej mają jedynie ułamek sekundy na przyjrzenie się zdjęciu i w tym czasie też podejmują decyzje. Bądź sprytny i używaj stereotypów, które są łatwo identyfikowalne na zdjęciach.

Dla przykładu w kategorii „klasyczna kobieca piękność”, Marilyn Monroe będzie prawdopodobnie bardzo dobrym reprezentantem stereotypu.

Przyjrzyj się przykładowemu zdjęciu, kolor gitary był tu starannie dobierany. Gdyby była czarna, zginęła by w tle, biały kolor powoduje wyrazistość i nawet na małym zdjęciu widzimy, jakie jest przesłanie zdjęcia.

git.jpg

4. Uwidaczniaj cechy natury ludzkiej

Klienci zazwyczaj chcą widzieć na zdjęciach jeden z trzech motywów :

  • humor
  • kontrastujące symbole
  • nieszablonowość

Kontrastujące ze sobą symbole powstają, gdy dwa przeciwieństwa zderzają się ze sobą, np. gruby i chudy, mały i wysoki. Jest to proste, ale działa! Postaraj się zrobić zdjęcie, które będzie Ci sie podobać, a które nie będzie posiadać jednej z powyższych cech …

Fotografowanie w oparciu o symbole wymaga planowania, ale jeśli Ci się to uda, uzyskasz zdjęcia, które naprawdę będą przyciągały wzrok. Bądź nieszablonowy, myśl magicznie, wzmacniaj tym swoje zdjęcia.

Poczuj magię tego przykładowego zdjęcia :

fashionshoot.jpg

5. Odejdź od szablonowych i konserwatywnych kompozycji

Z książek nauczysz się technik poprawnej kompozycji – konserwatywnych technik – np. że pod żadnym pozorem nie można przyciąć czoła portretowanej osobie, czy aby wszystkie wszystkie istotne elementy zdjęcia umieszczać w kadrze itd. czyli nuda ! Uważam to za nonsens.

Wszystkie moje najbardziej dochodowe zdjęcia są komponowane wbrew regułom książkowym oraz są często dodatkowo przycinane. Fotografuj z gór, z dołu, eksperymentuj, nie bój się łamać zasad.

Przez lata Twoje wyczucie kompozycji będzie się rozwijało, po jakimś czasie rozwinie się do tego stopnia, że wszystkie Twoje zdjęcia nabiorą cech charakterystycznych tylko dla Ciebie i Twojego stylu.

Poniższe zdjęcie niedoświadczonego inspektora microstock przyprawiłoby o ból głowy : przepalenia, krzywy horyzont, przycięcia, ostrość tylko na jednej parze oczu, łuna światła itd … We wszystkich książkach uznane zostałoby jako gniot, lecz moim zdaniem jest dzięki temu o wiele bardziej interesujące niż szablonowe fotografie.

paros-sunsetcouple.jpg

6. Instruuj modeli

Instruowanie modeli to podstawa! Jeśli model nie wie, jaki efekt chcesz uzyskać robiąc zdjęcie, to po prostu nie będzie w stanie dać Ci tego, czego oczekujesz. Większość dobrych modelek zna swoje dobre profile i widząc aparat od razu pozuje w swój szablonowy sposób. Nie pozwól im na to, spraw aby wyglądały naturalnie.

Robiąc zdjęcia grupie osób postaraj się wciągnąć ich do rozmowy, tak aby zachowywali i poruszali się jak najbardziej naturalnie – powiedz STOP w momencie gdy zdecydujesz się zrobić zdjęcie. Jest to idealna metoda do uzyskania niepozowanych zdjęć, które wydają się być jak gdyby nigdy Cię tam nie było z aparatem.

Robiąc sesje biznesowe, staraj się zaangażować modeli w jakieś zabawy, np. zabawa we wspólne tworzenie historii, jedna osoba zaczyna jej tworzenie, kolejna dodaje swoje dwa zdania i w krótkim czasie wszyscy się rozluźniają, co stwarza możliwość wykonania zdjęć wesołym i rozluźnionym modelom.

7. Bądź nadproduktywny

Fotografuj ile się da, rób masę zdjęć, bądź nadproduktywny, nie oszczędzaj karty pamięci, szczególnie jeśli masz ograniczony czas z modelami lub w jakimś miejscu.

Dobrego dnia robiąc zdjęcia stockowe jestem w stanie wykorzystać do finalnych efektów 3-4% wszystkich zrobionych tego dnia RAW’ów. Miej na uwadze ten procent.

8. Cały czas się rozwijaj

Fotografia cyfrowa rozwija się w bardzo szybkim tempie. Pamiętaj aby cały czas się szkolić, czytaj o fotografii cyfrowej, najlepiej ze źródeł on-line gdzie wszystkie informacje zawsze są aktualizowane na bieżąco. Za kilka lat wymagania i standardy fotografii cyfrowej wzrosną, a Ty musisz być na to przygotowany. Zrób krok do przodu używając takich zasobów jak Lynda.com czy moja strona domowa www.arcurs.com :-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *