Historia fotografii stockowej – część I

Jak to się wszystko zaczęło? Skąd pomysł na agencje stockowe? Kto był pionierem? Czym była i czym jest fotografia stockowa? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w cyklu notek o historii fotografii stockowej.

Za przodka agencji stockowych uznaje się agencję Underwood and Underwood, która powstała w 1880 roku w Ottawie. Zajmowała się tworzeniem fotografii stereoskopowych. W szybkim tempie agencja stała się jedynym dostawcą fotografii stereoskopowych dla trzech znanych wydawców. Wkrótce powstały liczne oddziały na terenie Stanów Zjednoczonych, Kanady i Wielkiej Brytanii, a Underwood and Underwood produkowała 25 000 obrazów stereoskopowych dziennie i sprzedawała w ciągu roku 300 000 urządzeń do ich oglądania. Wkrótce dostarczała fotografie do magazynów i czasopism.

W 1920 roku powstała agencja H. Armstrong Roberts, która działa do dziś pod nazwą RobertStock i uznawana jest za pierwszą agencję fotografii stockowej.

Niektórzy za przodków fotografii stockowej uznają archiwa gazet i prywatne kolekcje zdjęć. Jedną z najsłynniejszych była kolekcja zdjęć Ottona Betmanna. Była podstawą do Betmann Archive, kolekcji 16 milionów zdjęć, wykupioną przez agencję Corbis.

W okresie międzywojennym powstawały liczne agencje zakładane przez fotografów, które dostarczały zdjęcia do gazet. Przykładem może być Freelance Photographers Guild, utworzona w 1936 roku na potrzeby ilustrowanej prasy. Z czasem agencja zmieniła nazwę na FPG International i była jedną z największych w Stanach Zjednoczonych. Dostarczała do prasy zarówno zdjęcia reportażowe jak i reklamowe.

Już wkrótce o agencjach The Image Bank i Comstock, czyli „klasycznym” etapie historii fotografii stockowej.

Plik starych zdjęć znalezionych na strychu.

Jedna myśl w temacie “Historia fotografii stockowej – część I”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *